Astăzi, la CNEPB, s-a lansat Laboratorul de experimente nonformale Hasdeu!


Astăzi, 8 octombrie 2018, la CNEPB, s-a lansat Evenimentul Zilele Educației Nonformale (ZEN) Hașdeu. Atelierul de lansare a purtat denumirea: Metode nonformale în activitatea bibliotecilor. Acesta a fost moderat de Lidia Kulikovski.

Cu un cuvânt de salut a venit directorul general al Bibliotecii Municipale „B. P. Hasdeu”, Mariana Harjevschi, care a precizat că nonformalul înseamnă ludic, jucăuș, degajat, dar nu lipsit de seriozitate. Noua abordare, cea a nonformalului, în activitatea bibliotecii noastre i-a adus bibliotecii succese, a menționat directorul general, apropiind tot mai mult comunitatea de noi și trezindu-i interesul de a se implica și de a participa la evenimentele noastre. Așadar, era și timpul să celebrăm aceste noi metode de lucru, joc și interacțiune, evenimentul ZEN Hașdeu având și scopul de a identifică metode noi, inedite de educație nonformală pe care să le integrăm în activitatea noastră.

Lidia Kulikovski a început Atelierul de astăzi aducând la cunoștință participanților că Biblioteca Municipală „B. P. Hasdeu” a fost întotdeauna o bibliotecă în activitatea căreia au fost integrate diverse forme de educație nonformală. Aplicăm de mult timp nonformalul, având deja un portofoliu de metode proprii (Biblioteca vie; Expoziție vie; Ne-conferință; Cafenea publică; Teatru de umbre; Ignite; Creative writing ș.a). BM reinventează, redescoperă, adaptează la resursele bibliotecii diverse forme de educație nonformală. Toate acestea au o componentă, cea a învățării.

Moderatorul evenimentului a continuat expunând un scurt istoric a „Animației”- căreia i se atribuie metodele nonformale. Bazele acesteia au fost puse în anii `60, în anii `80 s-au diferențiat două direcții foarte importante: aspectul comercial și cel pedagogic, pentru ca în anii `90 animația să se reinventeze, direcțiile ei diversificându-se. Distingem patru tipuri de animație: – stradală; – socio-culturală; -experimentală; ludică. În Atelierul de astăzi au fost prezentate primele două tipuri, în următorul Atelier urmând a se aborda celelalte două.

Animația stradală include forme diferite de exprimare, se desfășoară într-un spațiu deschis, public, în aer liber și oferă șansa celor din jur să asiste atât timp cât doresc din momentul în care doresc. Printre metodele de animație stradală, se numără: Clovnerii; Statui vii; Teatru de stradă; Teatru invizibil; Flash mob. Toate aceste metode au un puternic caracter participativ și experiențial. Animația stradală nu doar bine-dispune și oferă distracție, ci apropie cultura de oameni, transmite un mesaj, promovează noi forme de creație și artă și creează coeziune socială.

Clovneriile îi fac pe oameni să râdă, fiind o formă de manifestare care este agreată de toate categoriile de vârstă.  În cazul clovneriilor, vestimentația are rolul de a atrage atenția și de a impresiona, clovnii îmbrăcându-se exagerat de viu și colorat.  Statuile vii reprezintă o combinație de abilități de mim și teatru imagine. Cu regret, acestea nu se găsesc la noi, dar pot fi întâlnite în multe din muzeele, teatrele și bulevardele lumii, biblioteci. Aceste statui uimesc prin realismul personajului expus și provoacă imaginația trecătorilor. Este o formă de artă extrem de originală. În ceea ce privește Teatrul stradal, există diverse forme ale acestuia: clasic; mimă, pantomimă; experimental. Teatru stradal este cea mai frecventă, dar și cea mai veche formă de artă în spațiul public. Prin acesta, arta ajunge la cei care nu au acces la ea, în lipsa mijloacelor financiare, publicul nefiiind de regulă anunțat, ci participând la piesă din întâmplare, în mod spontan. Teatrul invizibil este un mod de a face comunitatea să reacționeze și să ia atitudine privind diverse probleme actuale. Acesta este o acțiune care se întâmplă în mijlocul comunității, aparent ca o întâmplare firească, dar care este, de fapt, regizată. Teatrul invizibil are caracter social, educațional și participativ. În ceea ce privește Flash mob-ul, acesta este, mai presus de toate, un instrument social. Flash mob-ul se realizează cu scopul de a transmite un mesaj către societate, de a îi face pe oameni să conștientizeze asupra unei anumite probleme.

În ceea ce privește al doilea tip de animație, animația socio-educativă(culturală), este important a se menționa că: Educația prin joc nu este o joacă. Animația socio-educativă are funcții clar-definite, precum acelea de a motiva, sensibiliza, orienta, integra, de a crea coeziune, conexiune, cooperare. Animația socio-culturală crește gradul de socializare și favorizează comunicarea.

Atelierul de astăzi a fost unul dinamic și plin de informații relevante privind diverse forme de educație nonformală, pe care bibliotecarii le vor putea integra în activitățile lor, aceștia reușind să se convingă că educația nonformală este o formă de învățare care conține atât componenta joc, cât și seriozitate și care facilitează comunicarea și coeziunea între oameni și face experiența învățatului să fie una memorabilă.

Ne revedem mâine, la următorul Atelier „Teatru de improvizație” cu Diana Ungureanu!

Reclame

Un gând despre „Astăzi, la CNEPB, s-a lansat Laboratorul de experimente nonformale Hasdeu!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s