Improvizația în educația nonformală


Astăzi, 9 octombrie 2018, în cadrul Zilelor Educației Nonformale” (ZEN), la CNEPB, s-a ținut Atelierul „Improvizația în educația nonformală”. Moderator al evenimentului a fost Diana Ungureanu, bibliotecar al Bibliotecii Municipale „B. P. Hasdeu”.

Timp de două ore, Diana Ungureanu ne-a purtat printr-o călătorie, împletind extrem de reușit aspecte teoretice cu cele practice, în care am aflat mai multe despre improvizație, care este „un act ce se întâmplă aici și acum”, „un act irepetabil”, am improvizat în cadrul unor jocuri extrem de originale și bine-gândite, ne-am familiarizat cu diverse canale de conectare și de transmitere a informației, am conștientizat cât de importantă este emoția pe care trebuie să o exploatăm în beneficiul propriu, am descuiat câteva dintre „lacătele” pe care de obicei le avem atunci când trebuie să ne manifestăm în public.

De fapt, omul improvizează aproape tot timpul, în dialog cu ceilalți, în acțiunile zilnice, improvizația presupunând spontaneitate, originalitate, emoție și nebunie.

Ce se întâmplă atunci când improvizăm? Mai întâi de toate, stabilim un contact, apoi receptăm un feedback, se creează astfel o combinație între ceea ce e al nostru și ceea ce e primit și se generează fluxul. Există mai multe nivele de conectare: energetic, emoțional și verbal. În ceea ce privește canalele de transmitere a informației, acestea sunt: canalul vizual, auditiv, chinestezic, intelectual.

Rolul improvizației în educația nonformală este acela de a crea atmosferă, o stare de bine și de bucurie. Improvizând, accesăm energii, emoții, experiențe. Emoțiile pot crea cele mai bune jocuri. Improvizația poate genera maximum de plăcere cu minimum de efort. De ce? Pentru că e în firea noastră să improvizăm, e natural și firesc.

Există diverse modalități de improvizare pe care le putem utiliza în bibliotecile noastre: teatru joc de rol; jocul persuasiv; jocul liber; atelier de creație ne-ghidată; brainstorming.

Diana Ungureanu a îmbinat discursul său teoretic din cadrul Atelierului cu jocuri care au avut rolul de a ne face efectiv să improvizăm, aceste jocuri dinamizând atmosferă și făcând ca Atelierul să se desfășoare într-un mod foarte plăcut, după cum au susținut participanții. Spre exemplu, „jocul traducătorului”, în care o persoană vorbește o limbă inexistentă, care constă din tot felul de onomatopee, iar celălalt trebuie să „traducă” ce zice respectivul. Bineînțeles, „traducătorului” îi este solicitată imaginația, capacitatea de a gândi rapid, atenția, concentrarea. Sau jocul asocierii a două cuvinte care nu se „prea pupă”, spre exemplu „Dragostea e ca o lopată”. Ideea jocului este aceea ca participanții să găsească o legătură între acele elemente. Așa cum am spus la lansarea evenimentului, educația prin joc nu este o joacă, „jocul” fiind din timpuri imemoriale o formă de manifestare a energiei creatoare, solicitând și dezvoltând plenar capacități intelectuale.

Mulțumim formatorului Diana Ungureanu pentru experiența unică de care am avut parte în cadrul Atelierului de astăzi. Discursul formatorului a fost unul extrem de competent și bine-documentat, astfel încât, la încheierea Atelierului, am simțit că am crescut un pic în cunoașterea teoretică a termenului de improvizație, dar ne-am îmbogățit și cu metode noi de a aplica improvizația în bibliotecile noastre, pentru a crea acea stare de bine la care utilizatorii noștri și-ar dori să revină.

Această prezentare necesită JavaScript.

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s