Noii angajați Hasdeu cunosc Conceptele bibliotecii moderne


Astăzi, 25 octombrie 2018, la CNEPB, a fost ținut cursul „Conceptele bibliotecii moderne” pentru noii angajați ai Hasdeului, de către dr. conf. univ. Lidia Kulikovski.

Lidia Kulikovski a prezentat mai multe concepte privind biblioteca modernă: Biblioteca multimedia/polimedia, Biblioteca electronică, Biblioteca digitală, Biblioteca virtuală.

Lidia Kulikovski și-a început prezentarea rememorând momentul când a vizitat biblioteca din Helsinki, acum mulți ani, spunând că experiența aceasta i-a creat senzația că s-ar fi aflat într-un film science fiction. Din păcate, noi nu am ajuns nici astăzi la gradul de dezvoltare a bibliotecilor suedeze sau finlandeze (în ceea ce privește conceptul, dotările, design-ul, resursele), dar tindem spre o continuă dezvoltare și punere în ritm cu lumea de azi. După cum probabil cititorul intuiește, biblioteca modernă, (toate acele concepte pe care le-am enumerat), presupune integrarea tot mai intensă a tehnologiilor în procesul de lucru al bibliotecilor. Avem cataloage electronice, baze de date, servicii de incluziune digitală, suntem, așadar, orientați spre a răspunde necesităților cititorilor, spre a ne adapta preferințelor lor și modului în care funcționează lumea astăzi, altfel riscăm să fim depășiți.

Unora ar putea să le pară un lucru curios, însă, chiar dacă lumea se „tehnologizează” într-un ritm trepidant, bibliotecarul nu va dispărea din biblioteca modernă. Ba chiar, poate, din contra, profesia de bibliotecar va fi una de prestigiu, bibliotecarul fiind o resursă-cheie în bibliotecă, cel care învață/educă utilizatorii, facilitează găsirea informației (lucru extrem de important), asigură comunicarea și integrarea cititorilor în comunitatea bibliotecii. Profesia de bibliotecar se află în Top 10 profesii ale viitorului și aceasta pentru că, așa cum susține viitorologul Thomas Frey, „vine peste noi o epocă verbală”.

Așadar, care sunt tendințele de modernizare a bibliotecilor?

Biblioteca va fi un spațiu comunitar vibrant, un conector comunitar, un centru comunitar. Administrațiile publice locale mizează pe bibliotecă pentru că aceasta poate spori vizibilitatea unor acțiuni sau personalități. Această instituție urmează să dezvolte sentimentul de apartenență comunitară în rândul membrilor ei. Se cunoaște că piramida nevoilor a lui Maslow este depășită, fiind considerată prea reducționistă, pe lângă acele nevoi menționate de Maslow, omul erei actuale simțind nevoia de „transcendență”, așa cum susține Solomon Marcus. Nevoia de „transcendență” se referă la dorința omului de a se depăși pe sine. Bibliotecarul modern, cel al viitorului, va fi un intermediar între utilizator- informație, dar și utilizator- integrare în comunitate, comunicate și interacțiune. Un principiu al Marketingului actual presupune că ceea ce o organizație/firmă/ instuție vinde/oferă sunt nu „produse”, ci „soluții”. Spre exemplu, o firmă nu vinde un palton, ci o soluția la faptul să nu îți fie frig. Așadar, și utilizatorii vor căuta la bibliotecă în viitor soluții.

În ceea ce privește doleanțele bibliotecarilor, aceștia vor instruire, apreciere, recunoaștere personală și profesională, satisfacția muncii.

Participanții au înțeles că o bibliotecă modernă este biblioteca care își modernizează activitatea la toate componentele:  spații, echipamente, resurse, servicii, utilizatori, bibliotecari, parteneri. Exemple pe diferite componente au fost aduse din abundență.

Trainerul, spre bucuria participanților,  a oferit un consistent suport de curs.

Publicul, format din oameni din diverse domenii, cu vastă experiență de lucru, dar recenți intrați în rețeaua Bibliotecii Municipale, a fost impresionat de calitatea conțintului informațional al cursului, de atmosfera creată de Lidia Kulikovski, unde fiecare se simțea liber să intervină și să-și spună părerea. Lidia Kulikovski și-a presărat discursul cu bancuri cu tâlc, cu exemple sau scurte parabole, reușind să mențină, fără întrerupere,  atenția participanților pe tot parcursul trainingului. A fost un curs viu, dinamic, dar și foarte bogat în informație utilă pentru noii intrați în colectivul nostru, aceștia urmând să aplice tot ceea ce au învățat astăzi.

Așadar, ceea ce ne propunem pentru viitor, așa cum am vorbit în cadrul Neconferinței privind Biblioteca relațională, este să creăm o bibliotecă a viitorului, adică o bibliotecă în care se fac relații, se comunică, se învață, educă și distrează, un centru comunitar viu, dinamic în care membrii comunității să aibă sentimentul de apartenență, pentru a ne pregăti de vremurile ce vin, în care se va vorbi mult, în care omul se va întoarce puțin la nevoia sa primordială de a simți că face parte dintr-un grup social. Un pas înainte spre o lume mai unită, de ce nu.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s