MODURI DE A CAPTA ATENȚIA


Vă oferim spre lectură un articol semnat de Ben Parr, autorul cărții „Captivologie: Știința captării atenției oamenilor”  – Top 10 moduri de a capta atenția – scrise pentru Gay Kawasaki, autorul volumului „Încântare” și a formulei „Paharul de martini” utilizat în cadrul atelierelor de „Copywriting” la Campusul Competențelor.  
 
Toate aceste moduri de captare a atenției sunt, în aceiași măsură, bune și pentru biblioteci –  mai ales modul nr. 3. Putem folosi  și noi acest truc la catalogul online, la biblioteca digitală, la ofertele de educație continuă, pe site-ul nostru, bloguri sau  anunțuri… 

Mai puțin  – nr. 4.  Dar, poate tălmăcit și abordat corect, îl putem aplica? Câteodată, se pare că prea multe oferim (toate în  aceiași oală) și toate în aceeași manieră, lucru care plictisește și repugnă. Nu poți cuprinde necuprinsul într-un articol, într-o postare sau într-un comentariu.

M-a intrigat modul nr. 9, utilizarea unui cliffhanger (suspans) ca încheiere a poveștilor și campaniilor noastre. Poate ne învățăm să scriem și să folosim în comunicarea online a poveștilor încheiate cu un suspans, transmițând cititorului, urmăritorului nostru că va mai urma ceva interesant.

E un bun articol pentru vremurile noi, când marja de atenție comunitară a bibliotecii e în cădere liberă. Trebuie să învățăm să ne batem pentru atenția utilizatorilor noștri, a comunității, în general, învățând de la experți recunoscuți în domeniul comunicării online, precum Ben Parr și Gay Kawasaki (Lidia Kulikovski)

TOP 10 MODURI DE A CAPTA ATENȚIA

Probabil te confrunți cu probleme de atenție în fiecare zi. Cum atrag atenția noilor clienți? Cum rețin atenția clienților existenți? Cum captivez șeful sau întâlnirile, conversațiile viitoare? Este o problemă greu de rezolvat, mai ales că foarte puțini oameni înțeleg cum funcționează în mod fundamental atenția.

Scriind noua mea carte „Captivology: The Science of Capturing People’s Attention” (Captivologie: Știința captării atenției oamenilor) am parcurs peste o mie de studii de cercetare și am intervievat zeci de oameni de știință, doctoranzi, lideri de afaceri și persoane luminate, celebri, pentru a înțelege de ce acordăm atenție anumitor oameni și idei și nu altora.

Pentru prietenul meu Guy Kawasaki, am ales zece moduri de a capta atenția, pe baza cercetărilor mele. Deși nu te vor face un superstar, te vor ajuta să captezi mai multă atenție ideilor tale:

  1. Oferă oamenilor o cafea fierbinte. Studiile arată că asociem senzația fizică de căldură cu sentimentele interpersonale de căldură. Cu alte cuvinte, dacă oferi cuiva o ceașcă fierbinte de cafea sau ceai, este mai probabil ca acesta să aibă sentimente pozitive față de tine.
  2. Pune un chenar roșu în jurul pozei tale de profil. Un studiu a constatat că doar punerea unui chenar roșu gros în jurul feței unei persoane  atrage persoanele străine profilului tău. Roșul este prietenul tău în lumea online.
  3. Folosiți culori contrastante pentru butoanele „Cumpărați”. Amazon.com este plin de butoane portocalii și galbene „Cumpără” dintr-un motiv: au contraste clare față de fundalurile albe și gri ale site-ului, ceea ce înseamnă o rată de clic mai mare. 
  4. Reduceți ceea ce oferiți. Cadrul nostru de referință se schimbă atunci când credem că ceva este rar. Gmail și Medium au atras multă atenție prin limitarea persoanelor care se puteau alătura prin sisteme de invitare controlate. Lansările lente și limitarea accesului sunt adesea o modalitate puternică de a capta atenția.
  5. Oferă un cadou în momentul cel mai surprinzător. Creierul nostru este reglat să acorde atenție surprizelor care ne întrec așteptările. Data viitoare când oferiți un cadou, faceți ceva diferit, cum ar fi împachetarea lui în hârtie personalizată, oferirea lui atunci când oamenii se așteaptă mai puțin la asta sau adăugarea propriului stil neașteptat. Asigurați-vă că faceți ceva unic și creativ!
  6. Furnizați o imagine vizuală a oricărui premiu sau recompensă pe care o oferiți. Mai multe studii arată că suntem motivați atunci când putem vedea recompensa pe care dorim să o obținem sau vedem roadele viitoare ale muncii noastre. Așa că nu spuneți publicului despre o recompensă, arată-i-o!
  7. Utilizați experți. Atenția noastră este incredibil de respectuoasă față de experți, iar experții sunt evaluați în mod constant ca fiind cei mai buni purtători de cuvânt pe care îi poate folosi o companie/bibliotecă. Așadar, încercați să utilizați un expert credibil din domeniu dvs. pentru a vă oferi o recomandare sau pentru a vorbi în favoarea dvs.
  8. Valorificați mulțimea. Avem încredere în înțelepciunea mulțimii – fără această încredere, site-uri precum Yelp nu ar avea utilizatori. Mulțimea gravitează, de asemenea, spre locuri în care poate participa și are un impact direct (cum ar fi Indiegogo și Kickstarter). Tik tok
  9. Termină cu un cliffhanger. Avem o constrângere de finalizare – o nevoie înnăscută, nesățioasă de închidere – pentru că ne simțim incomod de incertitudine. Nu vă fie teamă să vă încheiați poveștile sau campaniile cu un cliffhanger, deoarece publicul dvs. va dori să mai revină. Îți amintești cum Steve Jobs și-a încheiat discursurile cu „Încă un lucru”?
  10. Validați ceea ce vă face publicul special. Avem o nevoie înnăscută de validare din partea altora și de a simți că aparținem unei găști, echipe, unui grup sau unei comunități. Cele mai mari proiecte, startup-uri și mărci construiesc comunități durabile în jurul lor. Mai mult decât orice, anunțați publicul că este apreciat, respectat și prețuit.

Dacă acceptați aceste zece recomandări, veți fi sigur că veți capta mai multă atenție și, așa cum știe oricine cu experiență în lumea reală, nu puteți face mare lucru până când nu veți avea atenția oamenilor.

Trad. din limba engleză de Lidia Kulikovski, formator

Lasă un comentariu